Packnings tips

Fick en fråga som handlade om packningen inför resan, viktiga saker att ha med och lite sånt så tänkte nu skriva lite om hur jag tänkte och dela med mig av några tips! Enjoy :)
 
Jag älskar att planera roliga saker och jag och Asta började prata om packning typ ett halvår innan haha. Vilket kanske var lite tidigt eftersom man köper nya saker man vill ta med osv men hellre för tidigt än för sent. Det blir ofta så att man tänker "jag ska ju inte åka förrän om 5 månader jag behöver inte tänka på packningen än" men helt plötsligt så sitter man där med sin resväska dagen innan man ska åka och så har man glömt att köpa något superviktigt och då kanske det är för sent. Så börja tänka ut vad du ska ta med dig i tid!
 
Börja med att kolla upp det allra viktigaste sakerna redan nu! 
 
  • Kolla så att ditt pass inte har gått ut eller kommer gå ut innan eller under resan för då får du inte åka med! Och om det snart går ut så fixa det så fort som möjligt.
 
  • Kolla så att du kan handla med ditt kort utomlands, för alla kort fungerar kanske inte i alla länder och hur kul är det att stå där i ett helt annat land utan pengar? Växla också dina svenska pengar till pund i tid så du inte glömmer det!
 
  • Din resväska måste vara rymlig och lätt att dra med sig eftersom det blir ganska jobbigt annars att gå runt med en klumpig och söndrig väska. Om du behöver en ny väska så skaffa det innan resan
 
  • Köp en adapter och kolla upp vilken sorts adapter du ska ha och om du ens beöver en. Det är olika från land till land vilket uttag de har så det är jätteviktigt att köpa rätt sort. I England så behöver du en adapter men inte i Frankrike.  
 Det var de allra viktigaste sakerna. Kolla gärna min video som jag gjorde innan jag åkte där jag visar lite saker som jag köpte innan resan!
 
 
Min bästa tips är:
 
  • Gör en lista med allt som du ska ta med dig. Skriv upp allt, varenda klädesplagg, varenda hårprodukt, allt. Då kan du enkelt bocka av allt när du väl ska packa ner det i väskan och då har du koll på att allt kommer med.
 
  • Organisera. Bestäm vad du ska ha i handbagaget, packa ner det viktigaste där så att du snabbt kan ta upp det om det behövs. Ex (pass, mobil, hörlurar, kamera, lite pengar osv). Lägg inte dina favorit kläder längst ner i resväskan det blir jobbigt att hitta de sen när du behöver de. Om du vet ungefär vad du ska byta om till när du har kommit fram eller om det är något speciellt som du vill använda så lägg det längst upp.
 
  • Diskutera med folk i din närhet. Jag pratade mycket med Asta om vad vi skulle packa och även några andra vänner som också skulle åka plus min mamma. Det är bra att prata med någon om vad som ska packas ner så att du inte glömmer något. Plus att du kanske påminner din kompis om hon/han glömmer något.
 
  • Tänk praktiskt. Jag tog med mig ungefär 5 st klänningar som jag tänkte ha på kvällar och på STS partyn men jag använde bara 2 av de en gång var under hela resan. Det var väldigt onödigt eftersom man inte klär upp sig så ofta som man tror. Man orkar inte gå runt i klänning en hel kväll om det inte är något speciellt som händer eller om det är lite kyligare någon dag. Det gäller ju såklart alla kläder, du behöver inte ta med dig kanske 4 par shorts och 5 par jeans liksom. Man använder inte allt plus att man köper så mycket nytt som man hellre vill använda. Så ta inte med dig onödigt mycket av allt.
 
  • Tänk på vikten. När jag åkte till Frankrike/England så var max vikten på resväskan 23 kg och handbagaget 8 kg. Det är ju olika beroend på vilket bolag man reser med men det brukar ligga där omkring. Så ett väldigt bra tips ,som jag själv inte tänkte på men som asta gjorde, var att inte ta med tex en helt ny oöppnad solkräm eller en helt ny handduk. Ta med en handduk som du inte är rädd om och som du kan slänga om du behöver, samma med solkräm, tandkräm, duschcreme osv. Man tror inte det väger så mycket men om du har ont om plats på väg hem så kan det hjälp väldigt mycket att slänga ut sådant.
Det var nog de tipsen som jag tycker är bäst. Exakt hur jag packade kommer jag inte ihåg men packade med min mamma ungefär en vecka innan.och vi hjälptes åt. Hoppas ni är nöjda med mina tips och svar och kolla in den här videon också där jag snabbt visar lite saker som jag hade med mig. :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Iris

Jag verkligen älskar dina inlägg hahah. Nä men jag tänkte på får man typ en byrå att dela med sin rumskompis eller någon annan klädförvaring? Det känns ju inte så jätte fräscht att ha sina kläder i en resväska i tre veckor. :) och vad hette märket på din resehårfön, jag behöver nämligen köpa en inför sommaren :)

Svar: Hej, hahah va bra att du gillar mina inlägg! Tack så mycket :) Det är nog olika från familj till familj men jag och Asta fick en byrå och en hylla där vi kunde lägga våra kläder så det var väldigt bra. Jag tror att nästan alla fick någon slags förvaring till kläder. Märket på min hårfön vet jag faktiskt inte, men tror att de vanligaste hår märkerna säljer liknande hårfönar :)
None None

2014-01-20 @ 17:54:27
Postat av: Johanna

Hej! Jag funderar på att åka till Torquay i sommar och undrar om det var bra att ha explorer pass? Vad gjorde man för utflykter? Det står ju på hemsidan vad man åker men lixom inte vad man gör. Vad hände med de som inte hade explorer pass? Blev de lite utanför i gruppen eftersom de inte var med på alla utflykter? Kram :)

Svar: Hej! Jag har gjort en video om explorer pass och svarat på massa frågor om de ti kategorin Frågor&Svar, där finns allt du behöver veta! Kram :)
None None

2014-01-30 @ 19:19:55
Postat av: Klara

Hej! Gud va bra blogg har verkligen hjälpt sjukt mycket, så tack så mycket! Funderar på att åka till Torquay med min vän till sommaren och har några frågor.
Hur många var man i en grupp? Och fanns det många andra STSare där från andra grupper?
Träffade ni folk från EF mycket?
Om man inte väljer Paris hamnar man bara med folk som inte valt Paris eller kan man hamna med dom med?
Hur var maten hos värdfamiljen?
Har hört att man typ gör ett kunskaps test när man kommer dit, stämmer det? Var det svårt?
Hur varmt var det typ normalt? Blev man brun? (haha)
Var det mycket svenskar? Vilka länder kom de flesta ifrån?
Man umgicks väl inte med värdfamiljen förutom när man var hemma? Asså dom var väl inte med på aktiviteter och sånt?
Är det värt med Paris eller ska man spara de pengarna till shopping istället?
Hade man prov/läxförhör? Var dom svåra?
Förlåt för så många frågor hahah, men är lite osäker och väldigt nyfiken, tack på förhand! Kram :)

Svar: Hej! Tack så jättemycket, vad glad jag blir! Jag och Asta ska göra en video och svara på frågor om resan. Ha det bra, kram :)
None None

2014-02-20 @ 22:30:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0