Frågor&Svar

 
Fråga: Var det något du inte tog med på språkresan som du ångrar att du inte tog med? Fick du låna dusch handduk oså av värdfamiljen eller fick du trycka med det själv. Lakan och örngott?
 
Svar: Jag började planera vad jag skulle ha med mig till resan flera månader innan så jag kände inte att jag glömde något viktigt det ända som jag skulle tagit med var en nagelsax haha. Jag hade med mig två handdukar, en till att duscha och en badhandduk och jag vet att vissa fick låna en handduk av värdfamiljen men det kan man ju inte garantera innan. Antingen får du mejla din värdfamilj och fråga eller så tar du med dig två handdukar som du inte är rädd om och slänger när du ska hem. Du kan ju också köpa en handduk billigt på primark. Lakan och örngott behöver du absolut inte ha med dig, ha en bra resa!
 
 
Fråga: Hej, jag har en fråga.
Kan man tvätta kläder hos värdfamiljen eller måste man ha med sig kläder som räcker för tre veckor dit? Älskar shopping o tre veckors kläder skulle ta upp större delen av min resväska i värsta fall får man väll packa lätt.
Verkar förresten någon på din språkresa inte ha varit nöjd med sin värdfamilj?
 
Svar: Hej! Du kan tvätta dina kläder hos värdfamiljen, du kan ju inte ha med dig kläder för tre veckor det hade tagit aldeles för mycket plats. Det är bara att fråga familjen så hjälper de dej med det :) Ja det var några som inte var jättenöjda med sina värdfamiljer men de sa till våra ledare och fick byta till en bättre
 
 
Fråga: Hejsan! Jag måste bra fråga en sak. När man är på språkresan, kan man tvätta kläder man har med sig eller går inte det? Tre veckors kläder + shopping kan bli svårt att få plats med i resväskan. Dessutom, finns det tid att hinna träna? Och vilken tid samlas man varje dag? Uppskattar svar, tack på förhand! :)
 
Svar: Hejsan! Du kan tvätta kläder hos värdfamiljen, det är inga problem :) Schemat är väldigt fullspäckat det är aktiviteter på dagen och på kvällen så du har inte mycket tid för träning men några av mina vänner var faktiskt ute och sprang en dag. Du kommer ju att få egen tid och om du vill så kan du ju träna på den tiden, men jag hann inte träna alls haha. Tiden när ni samlas är olika beroende på om ni har skola, aktiviteter eller om ni ska åka iväg någonstans men det brukar vara mellan halv 9 och 10. Hoppas du är nöjd med svaren! :)
 
 
Fråga: Du har säkert redan svarat på den här frågan, men iaf. Hur mycket fickpengar hade du med dig? Hur mycket la du på shopping? Hur mycket hade du med dig hem sen som var över? Och gav dina föräldrar dig alla pengar eller hade du sparat ihop en del själv? 
Ska åka till torquay nästa sommar så vill kolla upp lite sånt hör innan :)
 
Svar: Jag hade sparat ihop ungefär 5000 kr som skulle räcka till hela resan inklusive Paris, men det gjorde det inte hehe. Jag önskar nu i efterhand att jag hade skaffat ett jobb eller något liknande så att jag kunde ha sparat mer pengar. Jag började spara min månadspeng osv ungefär 7 månader innan och då hade jag 5000 kr när jag skulle åka, fast då hade jag fyllt år och sparat julklappspengar också. Mina föräldrar satte in 2000kr när jag var på resan så sammanlagt hade jag 7000kr med mig. Om jag ska varar helt ärlig så vet jag inte hur mycket jag shoppade för, men jag skulle gissa för ungefär hälften av pengarna, resten gick till mat och aktivteter. Jag hade typ 60kr kvar när jag kom hem...
Ha en jättebra resa nu och börja spara ihop pengar redan. kram :)
 
 
Fråga: Vad har du för kamera? Jag ska på språkresa nästa år och vill hinna köpa en kamera innan dess för att sa bra bilder. Ör det mycket tillfälligheter och grejer att ta kort på? Vill ju inte släpa med den i onödan :)
 
Svar: Jag hade med mig min systemkamera, Canon 1100D och min iphone. Min system kamera hade jag ju inte med mig varje dag men den kom till användning ändå för det blev väldigt fina bilder i Paris och också de första dagarna i England. Sen så hade jag inte med mig den när vi var i skolan oså för den är ju ganska jobbig att släpa på men jag ångrar inte att jag tog med den. Men det blev ganska bra bilder med min iphone också så det är ju upp till dig om du tkr det är värt att ha med den. Jag hade med mig kameran på utflykter och sånt och det blir ju mycket finare bilder. Ha det bra :)
 
 
Fråga: Jag ska åka till torquay nästa sommar, precis efter midsommar. Du verkar verkligen haft en jätte bra resa och skaffat många nya kompisar, och jag är typ rädd för att jag inte kommer få några kompisar när jag åker själv. har du något tips på hur man kan ta kontakt med folk innan? var det många killar där? har hört att det bara är tjejer som åker på språkresa. :)
 
Svar: Gud va kul att du ska åka till Torquay, du kommer inte att ångra dig! Jag hade verkligen den bästa resan i mitt liv och jag skaffade jättemånga nya vänner som jag fortfarande träffar :) Du behöver inte vara orolig för att du inte kommer få vänner för tänk såhär, alla är där för att skaffa nya vänner, skapa minnen och ha den bästa sommaren någonsin. Bara du är social och pratar med alla och liksom inte är dömande så kommer du få många nya vänner. Det var många som åkte själva i min grupp och de fick jättemånga nya vänner och passade in hur bra som helst! Om du vill få kontakt innan resan så tycker jag att du borde kolla upp om det finns några som bloggar nu innan din resa och kommentera där. Då kan ni kanske börja kika med varann och prata lite :) Sen så tror jag att STS kommer sätta upp en facebook grupp om du nu har facebook, där det kommer finnas en massa människor som ska åka samtidigt som dig där du kan få kontakt! Så började jag och Asta prata med Natalie och Amanda som vi nu är väldigt nära vänner med. Eller så kanske du kan starta en egen blogg där folk kan kommentera? Du kommer i vilket fall få nya vänner. I min grupp var det bra typ 5 killar vilket var lite tråkigt, men det skiftar antagligen från år till år. Kram :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur gammla va de flesta på språkresan? :)

2013-10-30 @ 14:35:58
Postat av: Anonym

Hej, hade du någon tid för träning under tiden du var där? :)

2013-11-10 @ 22:10:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0